Många tycker att ovanstående resonemang är bra - att
nytänkande bör uppmuntras. Tyvärr skiljer sig teorin och praktiken åt – som så
många gånger förr. Det är lätt att ha en vision, men desto svårare att förverkliga
den.
I praktiken ryggar många tillbaka för oliktänkande. Det
blir lätt obehagligt. Gamla väl fungerande och trögrörliga strukturer tränger
lätt undan oliktänkande. Det blir lättare så. Hierarkiska strukturer dämpar
effektivt den enskilda individens inneboende drivkraft för utveckling och
förbättring. Straffet kommer ofta
senare.
Det slår mig hur ofta de mest framgångsrika och välmående
företagen är de som hanterar och accepterar oliktänkande på bästa möjliga sätt.
Dessa företag har ofta suddat ut de hierarkiska bromsklossarna och samtidigt
byggt ett system där nytänkande för alla uppmuntras. Från lagerarbetaren till högsta
chef och styrelse. Idéer tillåts sippra upp till toppen och avslås inte i
första taget utan sund och gemensam diskussion.
Dessa inspirerande och oliktänkande kulturer är sannerligen
inte lätta att implementera. Men kultur slår i längden strategi. Oliktänkande
kulturer har möjligheten att skapa en positiv spiral av utveckling och
effektivisering - som vi så väl behöver idag.
En annan sak som borde slå alla är att dessa företag aldrig skapas och drivs i
offentlig regi. Det finns undantag som bekräftar regeln, men generellt så har
ofta offentligt driva företag mindre nöjda kunder och anställda. Dessutom går
ofta företagen med förlust, vilket gör ägarna (skattebetalarna) missnöjda.
Anledningarna är många och för mig naturliga, men det får bli en senare
diskussion.
Två av nutidens mest lyckade företag är Apple och
Google. De har haft en fantastik utveckling de senaste 10 åren. Enligt mig är
dessa förträffliga företag också de som är bäst på just oliktänkande. De
anställda drivs av en till synes outtröttlig drivkraft att utveckla. Att
förbättra. Att tänka nytt och att utmana gamla affärsmodeller och idéer – som med
all säkerhet gör konkurrenterna sömnlösa om nätterna. Konkurrensen är mördande och
bidrar oerhört till ett bättre och effektivare samhälle. Det råder till och med
deflation i teknikbranschen idag. Produkterna blir billigare och bättre
samtidigt som företagen tjänar mer pengar. Detta är resultatet av en hårt
konkurrensutsatt bransch som troligtvis är de bästa på att hantera och nyttja
oliktänkande.
Det är inte bara de anställda som är nöjda, utan ägarna
är givetvis nöjda och än viktigare så är kunderna helnöjda. Och vi får inte
glömma staten och skattebetalarna. Ett företag som Apple generar mer
skatteintäkter och produktiva arbetstillfällen än vad statliga tjänstemän kan
räkna till. Och Googles höga nettobidrag till samhället i form av effektiviserande, lönsamma, bra och kunskapsspridande tjänster är i någon
mån ovärderliga. Jag vill inte nedvärdera tjänstemän, utan bara påminna er
läsare om hur mycket företag som Apple och Google bidrar med – det är tyvärr
allt för lätt att glömma.
Apple stod på konkurrensens rand mot slutet av 1990-talet.
Men 1997 lanserades reklamkampanjen Think
Different, som tillsammans med Steve Jobs återinträdde var en nystart som
skulle utvecklas till den troligen största företagsvändning i historien. Think Different och självklart Steve
Jobs bidrog starkt till den vansinnigt starka, kreativa och nytänkande kultur
som omgärdar Apple idag. Kulturen har visat sig svårslagen och jag
rekommenderar er starkt att se reklamfilmen och skriptet ser du här till höger.
Låt oss tänka nytt,
And don’t ignore
the crazy ones,
Mikael
Bra inlägg.
SvaraRadera"Det är lätt att ha en vision, men desto svårare att förverkliga den"
Detta är nog väldigt förekommande inom trading.
Mvh
/ John