måndag 25 oktober 2010

Think Different

För att riktigt lyckas i dagens hårt konkurrensutsatta värld krävs någonting extra. Det krävs nytänkande. Kanske är den mer korrekta benämningen oliktänkande? Oliktänkande är mer negativt laddat, men har trots allt ofta samma praktiska betydelse som nytänkande. Nytänkande krävs dock för att riktigt lyckas med investeringar, trading, företagande och mycket annat. Du leder om strömmen när andra följer den. Du vågar göra någonting som ingen annan tror på, samtidigt som du ändrar spelreglerna. Du vågar tänka annorlunda.


Många tycker att ovanstående resonemang är bra - att nytänkande bör uppmuntras. Tyvärr skiljer sig teorin och praktiken åt – som så många gånger förr. Det är lätt att ha en vision, men desto svårare att förverkliga den.

I praktiken ryggar många tillbaka för oliktänkande. Det blir lätt obehagligt. Gamla väl fungerande och trögrörliga strukturer tränger lätt undan oliktänkande. Det blir lättare så. Hierarkiska strukturer dämpar effektivt den enskilda individens inneboende drivkraft för utveckling och förbättring.  Straffet kommer ofta senare.  

Det slår mig hur ofta de mest framgångsrika och välmående företagen är de som hanterar och accepterar oliktänkande på bästa möjliga sätt. Dessa företag har ofta suddat ut de hierarkiska bromsklossarna och samtidigt byggt ett system där nytänkande för alla uppmuntras. Från lagerarbetaren till högsta chef och styrelse. Idéer tillåts sippra upp till toppen och avslås inte i första taget utan sund och gemensam diskussion.

Dessa inspirerande och oliktänkande kulturer är sannerligen inte lätta att implementera. Men kultur slår i längden strategi. Oliktänkande kulturer har möjligheten att skapa en positiv spiral av utveckling och effektivisering - som vi så väl behöver idag.

En annan sak som borde slå alla är att dessa företag aldrig skapas och drivs i offentlig regi. Det finns undantag som bekräftar regeln, men generellt så har ofta offentligt driva företag mindre nöjda kunder och anställda. Dessutom går ofta företagen med förlust, vilket gör ägarna (skattebetalarna) missnöjda. Anledningarna är många och för mig naturliga, men det får bli en senare diskussion.

Två av nutidens mest lyckade företag är Apple och Google. De har haft en fantastik utveckling de senaste 10 åren. Enligt mig är dessa förträffliga företag också de som är bäst på just oliktänkande. De anställda drivs av en till synes outtröttlig drivkraft att utveckla. Att förbättra. Att tänka nytt och att utmana gamla affärsmodeller och idéer – som med all säkerhet gör konkurrenterna sömnlösa om nätterna. Konkurrensen är mördande och bidrar oerhört till ett bättre och effektivare samhälle. Det råder till och med deflation i teknikbranschen idag. Produkterna blir billigare och bättre samtidigt som företagen tjänar mer pengar. Detta är resultatet av en hårt konkurrensutsatt bransch som troligtvis är de bästa på att hantera och nyttja oliktänkande.

Det är inte bara de anställda som är nöjda, utan ägarna är givetvis nöjda och än viktigare så är kunderna helnöjda. Och vi får inte glömma staten och skattebetalarna. Ett företag som Apple generar mer skatteintäkter och produktiva arbetstillfällen än vad statliga tjänstemän kan räkna till. Och Googles höga nettobidrag till samhället i form av effektiviserande, lönsamma, bra och kunskapsspridande tjänster är i någon mån ovärderliga. Jag vill inte nedvärdera tjänstemän, utan bara påminna er läsare om hur mycket företag som Apple och Google bidrar med – det är tyvärr allt för lätt att glömma.

Apple stod på konkurrensens rand mot slutet av 1990-talet. Men 1997 lanserades reklamkampanjen Think Different, som tillsammans med Steve Jobs återinträdde var en nystart som skulle utvecklas till den troligen största företagsvändning i historien. Think Different och självklart Steve Jobs bidrog starkt till den vansinnigt starka, kreativa och nytänkande kultur som omgärdar Apple idag. Kulturen har visat sig svårslagen och jag rekommenderar er starkt att se reklamfilmen och skriptet ser du här till höger.


Låt oss tänka nytt,
And don’t ignore the crazy ones,
Mikael

1 kommentar:

  1. Bra inlägg.
    "Det är lätt att ha en vision, men desto svårare att förverkliga den"
    Detta är nog väldigt förekommande inom trading.

    Mvh
    / John

    SvaraRadera