fredag 7 januari 2011

Fasa ut ränteavdraget! Tänk långsiktigt – det gynnar oss alla!


Carl B Hamilton kom den 5 januari med förslaget att på sikt sänka ränteavdraget och kapitalinkomstskatten ner till 20 procent – från dagens 30 procent. Han fick snabbt mothugg från många håll och givetvis från andra politiska partier.
House of Cards (CNBC)

Låt mig fokusera på ränteavdraget. Jag ska förklara varför politikerna och många svenskar tänker med hjärtat och inte med hjärnan när de motsätter sig minsta lilla sänkning av ränteavdraget. Givetvis handlar det även om okunskap och brist på långsiktigt tänkande.

Först och främst

Jag är av den uppfattningen att ränteavdraget ska fasas ut. Oavsett om vi har en bostadsbubbla eller ej. Sänk avdraget med 5 – 10 procentenheter över 3 till 6 år. Använd sedan pengarna för att reducera vår statsskuld, sänka inkomstskatter, kapitalskatter eller liknande. Det kommer skapa riktigt tillväxt och privata och produktiva jobb – precis det Sverige behöver. Vi förbättrar dessutom ekonomins funktionssätt, reducerar risk i bolånemarknaden, stärker privatpersoners balansräkningar – speciellt för låg- och medelinkomsttagare (”de fattiga”) – gör det mer lönsamt att spara och reducerar systemrisker för Sverige AB.

Använd sunt förnuft

Ränteavdraget har ingenting med ekonomiskt sunt förnuft att göra och borde inte ha funnits där från första början. Det ger goda incitament för befolkningen – främst ”de fattiga” – att belåna sig i större utsträckning. Den extra mellanskillnaden tenderar i stor utsträckning att gå till konsumtion och inte till ökat sparande eller till avbetalningar på lån. Att ge incitament till dumdristig belåning och konsumtion är ingenting politiker ska uppmuntra till – för det är precis vad de gör, men i en dold och vacker förpackning som ger kortsiktiga politiska poäng.

Dessutom missgynnar ränteavdraget sparande, investeringar och i förlängningen produktivitetsförbättringar och jobbskapande eftersom det relativt sett blir mindre lönsamt att spara pengar. För det är surt fördärvande och sparade pengar som i grunden skapar ekonomisk tillväxt och bättre välfärd – inte artificiellt subventionerade bostadslån.

Bostadsbubbla eller ej?

Diskussion går också hett om vi har en bostads som närmar sig punktering. Jag kan bara konstatera att vi har en husbubbla! Frågan är bara hur stor den är och om den kommer att spricka. Hus- och bostadsrättspriser har stigit snabbare än de disponibla inkomsterna under en lång till. Det är under sådana tider som husbubblor skapas. Mellanskillnaden som skapas blir skuld, en skuld som ackumuleras och växer över tid. Till slut spricker bubblan eller i bästa blir det pyspunka – priserna justeras mot sitt fundamentala värde.

Låt vara att vi har andra mer eller mindre viktiga faktorer som främst på kort- och medellångsikt påverkar priserna; så som tillgång och efterfrågan, ränteläge, subventionerade bolån, spekulation och liknande. På lång sikt är det dock löneläget i landet som är den viktigaste faktorn. Ytterligare en viktig faktor som många bortser ifrån är att efterfrågan och lönerna kan smälta ihop, men skulderna finns lik förbannat kvar. Ett land kan på papparet se mycket rikt ut, men om den rikedomen till stora delar består av pappersrikedom, så kan rikedomen snabbt brinna upp.

Kan priserna fortsätta upp? Och lite statistik

Priserna kan fortsätta upp, de kan gå upp rejält. Det är precis vad priserna gör under en bubbla, de lämnar den fundamentala verkligheten och ingen vet när uppgången är över. Desto större uppgång, desto större baksmälla. För mig är inte det viktigaste att veta när korrektionen eller kraschen kommer – det vet ingen ändå. Det viktiga är att förstå att potentialen i förhållande till risken är mycket dålig. Pengarna gör mycket bättre nytta någon annanstans.

Om vi då går över till lite statistik; svenska hushålls skuldsättning i procent av den disponibla inkomsten är idag ungefär 170 procent och rör sig snabbt mot 200 procent. Disponibel inkomst är inkomst efter skatt och efter transfereringar (t ex. barnbidrag). Denna siffra säger inte så mycket vid en första anblick, men 1990 var förhållandet 118,8 procent och då hade vi en bubbla. Detta är inget bevis för en bubbla, men hade vi en bubbla 1990, så kan vi definitivt ha det nu.

Jag nämnde tidigare att huspriserna ökar snabbare än inkomsterna hos svenska hushåll. Mellanskillnaden blir skuld och det är bland annat därför ovanstående skuld/inkomst-förhållande stiger. Under november ökade de monetära finansinstitutens (banker) utlåning till hushållen med 8,4 procent jämfört med samma månad föregående år. En mycket osund utveckling, som verkligen bör dämpas.

Vill ni gräva ner er mer i statistiken så är SCB, Riksbanken och Bostadskreditnämnden (BKN) utmärkta källor.

Katalysator för bostadskrasch?

När en bubbla spricker så är det alltid någonting som får bägaren att rinna över. En specifik händelse – en katalysator. Det kan vara en utomstående händelse som egentligen inte har någonting med övervärderade huspriser att göra. Frågan är vad? Jag tror att de i nuläget mest troliga katalysatorerna är en förnyad recession i USA och Europa och/eller en ny statsfinansiell kris eller varför inte en valutakris. En kombination av alla tre är också möjlig. Detta skulle få mycket negativa effekter för Sverige och för svensk bostadspriser. Jag ska inte fördjupa diskussionen om möjliga katalysatorer mer idag, utan lämnar den diskussion så länge. Men vad tror ni?   

Åter till ränteavdraget

De fattiga och medelklassen,
 om vi inte gör någonting?
Det är många som hävdar att du straffar de fattiga och gynnar de rika genom att sänka ränteavdraget. Vice förbundsdirektörer för Villaägarnas riksförbund, Joacim Olsson, säger att ”man straffar fattiga för att gynna rika” och att ”de stora förlorarna skulle vara de högt belånade barnfamiljerna i storstadsregionerna”.

Detta stämmer, men endast på kort sikt, vilket innebär att Olsson pratar politik och inte ekonomi. I själva verket sätter Olsson fingret på problemet. De högt belånade barnfamiljerna är de första att hamna under vatten om huspriserna går ner och eftersom många barnfamiljer hamnar under vatten redan vid en prisnedgång på 10 -15 procent är läget allvarligt. För priserna kan mycket väl gå ner mer än så. Och för att dämpa denna osunt höga belåning måste du ge barnfamiljen ett incitament att inte belåna sig till taknocken, och detta incitament måste innebära en högre kortsiktig kostnad.

För Olsson låter det nästan som att de rika bör betala för den fattiga barnfamiljen. Bara för att de rika har slitet hårt för att spara pengar och skapa jobb åt den högt belånade barnfamiljen. Sluta praktisera kortsiktig ekonomisk politik Joacim Olsson - det gynnar ingen av oss långsiktigt.

Om inte ännu mer pinsamt blir det när Niklas Knight, VD för Sveriges Bostadsrättscentrum öppnar munnen: ”Med förslaget skulle man rucka på de ekonomiska grundförutsättningar(na) för bostadsrättsinnehavare”. Oj oj oj! Har det gått så långt att subventionerade lån i Sverige har blivit en grundförutsättning för svenska bostadsrättsinnehavare. Det låter precis som den bubbla vi nyss upplevde i bland annat USA!? Personligen tror och hoppas jag att det inte har gått så långt, men det är i praktiken vad herr Knight säger.

Varför inte amorteringskrav?

Amorteringskrav är i sig ingen dum idé, men en utfasning av ränteavdraget är en så mycket bättre idé, av följande anledningar:

•   En urfasning av ränteavdraget träffar med högsta precision de hushåll som kommer drabbas hårdast om bostadsbubblan spricker, vilket är hushållen med minst marginaler, de hushåll som bör uppmuntras att ta mindre belåning.

•   Ränteavdraget innebär ett försämrat funktionsätt för ekonomin. Gynnar belåning och missgynnar sparande – enligt tidigare resonemang. Dessutom införs en regulatorisk och administrativ börda på t ex. Skatteverket. Helt i onödan.

•   Om ränteavdraget förbättrar ekonomis funktionssätt, så gör amorteringskravet motsatsen. Kravet läger en regulatorisk börda på bankerna och behandlar alla kunder med hög belåning lika. Detta är definitivt är onödig så länge som inte ränteavdraget är urfasat. Dessutom är det så att bankerna har all rätt att kräva amorteringskrav på kunder de anser behöver betala av skuld, vilket allt annat lika reducerar de reella effekterna av amorteringskravet.

•   Ränteavdraget är mer politiskt riskabelt än amorteringskravet, vilket i sig är en signal om att ränteavdraget ska bort (merparten av politiker och väljare tänker kortsiktigt). Amorteringskravet kan levereras i en prydligare politisk förpackning än ränteavdraget. Främst eftersom amorteringskravet tar omvägen förbi banken innan kostnaden når hushållet. Det är dessutom lättare för politikerna att skyllda på bankerna om någonting går fel. Istället för ränteavdraget där väljarna som tänker kortsiktigt endast ser att politikerna tar pengar från de fattiga och ger till de rika – tänk om verkligenheten hade varit så enkel :)

Avslutningsvis vill jag bara tillägga och förtydliga att de kraftiga prisuppgångarna vi har sett på bostadsmarknaden självklart inte bara har med ränteavdraget att göra. Vi har t ex haft en för låg nybyggnation. Så enligt mig bör politikerna genomföra en bostadsreform där hyresmarknaden avregleras, regelkrångel och byråkrati i byggbranschen reduceras, transparensen förbättras, kommunala allmännyttiga bostadsföretag säljs ut (under ett antal år) och så vidare.

Vad tycker ni om ränteavdraget? Och om Sveriges bostadsmarknad?

Hälsningar,
Mikael

6 kommentarer:

  1. Att slopat eller sänkt ränteavdrag generellt skulle dämpa prisutvecklingen på fastighetsmarknaden tror jag inte så mycket på. Ränteskatt och ränteavdrag sammantaget blir som lägre reporänta för privatpersoner. Slopar eller sänker man ränteavdraget finns det i motsvarande grad anledning att sänka reporäntan. Man borde i så fall se en minskad belåning på privatbostäder och en motsvarande högre belåning av fastigheter som ägs av företag.

    Däremot borde slopade ränteavdrag snuva utlänningar som räntesparar i Sverige på en onödigt hög ränta. Det är liksom inte så sjyst att personer bosatta i skatteparadis skall kunna räntespara till räntor som sätts efter att det finns ränteskatt och ränteavdrag i Sverige. Att Sveriges konkurrenskraft ökar med slopade ränteavdrag är nog i grunden en följd av detta.

    SvaraRadera
  2. Det finns ingen anledning att sänka reporäntan vid en utfasning av ränteavdraget. Ränteavdraget skulle inte ha skapats från början, statliga subventioner till lån är ingenting som skapar varken ekonomisk tillväxt eller välfärd. Det som skapas är artificiellt högre bostadspriser - mycket osunt.

    Meningen är att ett lägre eller slopat ränteavdrag ska dämpa prisutvecklingen och göra privatpersoners långsiktiga balansräkningar sundare.

    Det finns två huvudrecept för att dämpa en prisuppgång på bostäder:

    Öka kostnaderna relaterade till bostadsköp (lån). Desto mer lån, desto större kostnad. De som tar störst lån betalar mest. Du ger bostadsköpare och innehavare ett incitament att ta mindre lån. De kan i praktiken inte ta lika stora lån utan att samtidigt skära ner utgifter någon annanstans, därmed tas mindre lån.

    Precis detta gör en utfasning av ränteavdraget. Högre kostnader för lån relaterat till bostad. Hur kan det inte dämpa prisuppgången?

    Den andra åtgärden är att bygga fler bostäder.

    Ränteavdrag - ränta - och utlänningar i skatteparadis-resonemanget tycker jag är snedvridet. Du ser det från fel sida och med fel glasögon.

    För det första. Det finns ingen "direkt" korrelation mellan ränteavdrag och högre/lägre ränta. Enligt min uppfattning gynnar du de som sparar om ränteavdraget tas bort. Det blir mindre gynnsamt att låna och du belönar istället sparare i förhållande till vårt nuvarande läge.

    Det ända som är orättvist är att de som sliter hårt, utbildar sig, sparar, investerar och skapar företag ska straffas i förhållande till personer som köper bostäder för lånande pengar.

    Du kan även se det hela på följande sätt; ränteavdraget är idag 30 procent. Varför är det just 30 procent? Varför är det orättvist om ränteavdraget sänks från just 30 procent? Om ränteavdraget hade varit 35 procent, hade det inte varit orättvist om avdraget då sänktes till 30 procent? Så varför har vi inte ett avdrag på 35 procent?

    Problemet är att människan ser mycket som orättvist direkt någonting sänks. I detta fall är det skapandet från början som är orättvist och snedvridet. Du ger pengar till personer som inte har skapat/tjänat pengarna från början - det är verklig orättvisa.

    Hälsningar, Mikael

    SvaraRadera
  3. Varför är just ränteavdraget 30%? kanske för att skatten på ränteinkomster är just 30%. En privatperson som lånar till en annan privatperson (direkt eller via en bank) betalar lika mycket skatt på räntan som låntagaren får avdrag på sin skatt, förutsatt att låntagaren har tillräckligt hög inkomst.

    Om man avskaffar ränteavdrag och ränteskatt för privatpersoner, då skulle detta bli som att höja räntan 1/(1-0,3) = 43% en sänkning av reporäntan med 30% skulle till stor del kompensera detta. Nu är dock inte alla som lånar och sparar i svenska kronor privatpersoner bosatta i Sverige, så kompenseringen för att hålla inflationen på samma nivå borde bli mindre. (Man vill heller inte ha olika kapitalskatt på t.ex. ränta reavinst och aktieutdelning.)

    Det bästa sättet att slipa bubblor på bostadsmarkanden borde vara att ha en ganska hög fastighetsskatt som ändras kontinuerligt efter fastigheters marknadsvärde. Att slopa ränteavdrag eller höja reporäntan leder till att det blir överdrivet förmånligt att räntespara, någon måste då i vilket fall låna allt mer, för att så att säga täcka upp på andra sidan balansräkningen. Med tanke på hur det krisar för hela nationalstater som de s.k. PIGS-länderna, så vet man att t.o.m. stora stabila nationalstater överbelåna sig.

    Spelreglerna är helt enkelt sådana att det i allmänhet lönar sig för mycket att vara rik. Vinnare är de som lyckas sätta andra i skuld, nationalstater som privatpersoner, dock inte över någons kreditvärdighet

    SvaraRadera
  4. Du är rätt ute när du säger att ett slopat ränteavdraget skulle motsvara en räntehöjning på 43 procent. Och att en sänkning av reporäntan med 30 procent skulle kunna kompensera det slopade ränteavdraget.

    Jag har tidigare klargjort att ett slopat ränteavdrag inte är någonting som specifikt ska kompenseras. Ränteavdraget ger pengar till människor och uppmuntrar dessa "fattiga" människor att ta större lån än nödvändigt - det kallar jag orättvist. Om vi vill kompensera rättvist, kan vi sänka skatter. Då får alla behålla mer av den lön de har arbetat ihop.

    Att ett slopat ränteavdrag och en höjd reporänta skulle innebära ett överdrivet förmånligt räntesparande kan jag verkligen inte hålla med om! Har du pengarna på ett sparkonto idag förlorar du köpkraft, hur kan det vara för lönsamt?

    Och det är inte så att någon måste täcka upp för att hålla uppe belåningen (som jag tolkar din formulering). Vi har för mycket belåning, för mycket skuld - vi behöver reducera skuld och öka sparandet. De flesta ekonomer är överens om att utlåning till hushåll inte kan fortsätta att öka med 8 - 10 procent. Om jag förstår dit resonemang rätt, så om en person ökar sitt räntesparande och minskar skuld, så vill du att detta ska "balanseras" genom att en annan person tar ett större lån? Vilket innebär att hushållens skulder kommer att fortsätta öka med 8 procent?

    Att en hög och flexibelt fastighetsskatt skulle vara det bästa för att undvika bostadsbubblor tror jag inte mycket på. Du får gärna förklara mer i detalj hur du tänker?

    Det räcker med att titta på när diverse husbubblor har spruckit. Problemet har primärt varit att det har varit för billigt att låna pengar. Och de som har drabbats hårdast har varit de så kallade fattiga. Med en hög fastighetsskatt gör du det inte dyrare att låna? Men en fastighetsskatt drar du hela bostadsmarknaden över en kam.

    Bara tanken att staten skulle kunna skapa en modell för hur fastighetsskatten ska justeras efter bostadspriserna utveckling är för mig svindlande. Staten har gång på gång bevisat att den nästan aldrig upptäcker bubblor i tillgångspriser. Och om staten upptäcker dessa bubblor är det ofta för sent.

    Alla länder kan överbelåna sig och det är nästan uteslutande politiker och staten som skapar möjligheten för denna sanslösa överbelåning. En stor anledning till överbelåningen i PIGS-länderna är just att krediter har varit för billiga.

    Återigen, vi ha en liknade situation i Sverige idag. Politiker har bestämt att det ska vara 30 procent billigare att låna. Det här är ingenting som marknaden har bestämt, men givetvis nyttjar marknaden detta - vad ska de annars göra? Det här kostar pengar, snedvrider marknadskrafterna och försämrar ekonomins funktionsätt. Och de som i slutändan straffast mest är inte de rika, utan de "fattiga" - de mindre rika i vårt samhälle.

    Fortsättning i ett ytterligare kommentarsvar...

    SvaraRadera
  5. ...fortsättning från kommentar ovan

    Jag delar inte din uppfattning att det lönar sig för mycket att vara rik i Sverige idag. Du kan inte belasta "de rika" med så höga skatter att de som känner sig fattiga blir nöjda - det går bara inte. Det rika kommer ändå vara "rika". En person som tjänar 10 miljoner och betalar 50 % i skatt och har 5 miljoner kvar och uppfattas som rik. Betalar han 75% i skatt och har 2,5 miljoner kvar kommer han ändå att uppfattas som "för rik". Det finns dock personer som jag anser är "för rika" i Sverige idag. Och det är ett antal politiker och tjänstemän i offentlig sektor som inte skapar det samhällsekonomiska värde som lönen motsvarar.

    I den privata sektor motsvarar lönen mer eller mindre det produktiva jobb och värde den anställda bidrar med - annars åker de ut (givetvis finns det undantag). Problemet är marknadskrafter och prismekanismer ofta saknas i den offentliga sektor och lönebildning blir inte marknadsmässig - då kan du kallas "för rik".

    Det som händer när du ytterligare beskattar våra rika invånare är att du tar pengar från de, pengar som de annars i stor utsträckning skulle använda för att investera och utöka sin verksamhet. Anställa fler och skapa riktig samhällsekonomisk tillväxt och välfärd, istället för ineffektiv fördelningspolitik från regeringskansliet och riksdag.

    I fallet med ränteavdraget är det politiker som gör det möjligt och uppmuntrar bankerna att tjäna extra pengar på stimulerade bolån. Vinnarna är bankerna, som kan sätta andra i högre skuld (som du säger), men det inte bankerna som skapar problemet, utan det är återigen politikerna.

    Det blev ett långt och hastigt skrivit svar, hoppas jag uttryckte mig tydligt.

    /Mikael

    SvaraRadera
  6. Finansiella tillgångar är alltid en skuld för någon annan. Ett räntesparande är en ränteskuld på samma belopp för någon annan aktör på marknaden. Det som behövs för att marknaden i sin helhet skall vara stabil, borde vara att värdet på säkerheterna till skulder som finns är stabila, samt att värdet på säkerheterna med god marginal överskrider lånebeloppen. I och med att tillgången på säkerheter för lån är begränsade, då speciellt om säkerheterna inte övervärderas, så bör säkerheter med stort sammanlagt värde vara lågt belånade. Detta i stället för att vissa ”rika” aktörer både har räntesparande och obelånade tillgångar, samtidigt som andra belånar sina tillgångar högt.

    För att skapa ett incitament till att det blir på det viset bör styrräntan och därmed sparräntor och låneräntor för lån med god säkerhet vara låga. Samtidigt, får det inte vara allt för förmånligt att äga säkerheter för lån, då riskerar dessa bli övervärderade. En ganska hög fastighetsskatt som väl följer prisutvecklingen på fastigheter borde behövas. En fastighetsskatt som blir hög och ”pys punkterar” spekulationsbubblor, men som sjunker och lindrar prisfall efteråt. Även någorlunda låga tak för belåningsgraden av tillgångar som utgör säkerhet för utlåning av räntesparpengar med bankgaranti, borde vara nödvändigt. Ytterligare en möjlighet för att öka mängden lågt belånade fastigheter vore en statlig garanti som garanterar de som säljer fastigheter att få igen förslagsvis det genomsnittliga taxeringsvärdet 5 år tillbaka i tiden. Detta förutsatt att fastigheter minskar i värde på grund av sviktande marknad och inte dålig skötsel.

    Nästan alla verkar av slentrian associera beskattning av rika med hög inkomstskatt. Det är dock tillgångar som bör beskattas oavsett vilken inkomst det genererar. En del verkar tro att det skulle vara så mycket bättre att stora folkgrupper får avkastning på passivt sparande till pension mm i stället för att staten tar ut skatt och fördelar pengarna. Man kan dock inte bara skylla finansiella krascher på låntagande utan också på överdrivet sparande, d.v.s. sparande även då det inte finns så mycket bra investeringar att göra. 5 % tillväxt i 100 år innebär en ca 130 gånger större ekonomi. Det finns trots all en gräns där man måste fördela och inte alla ekonomiska problem bara kan lösas med högre tillväxt.

    SvaraRadera