måndag 14 juni 2010

En djup inblick i Arbetsrutiner (forts.)

I förra bloggen, ”Indelning av Arbetsdagar (DBM)”, gav jag en kort introduktion till hur mina arbetsdagar är indelade. I den här bloggen tänkte jag börja gå mer på djupet och dela med mig av bland annat rutiner och tankegångar som jag tror kan vara av intresse.


Jag skrev i förra bloggen att en arbetsdag måste innehålla någon sorts grundläggande och återkommande struktur, annars riskerar arbetet att bli oeffektivt, spretigt osv. En självklarhet för de flesta – men dock så viktigt. En nackdel kan tyvärr uppstå, om man liksom jag har lätt för att bygga upp för många rutinmässiga och tidskrävande arbetsrutiner som istället kan dra ner effektiviteten, höja stressen, minska tiden för utvecklingsarbete eller kreativt tänkande. Detta kan dessutom resultera i att arbetet, som man i grunden älskar – blir mindre roligt eller till och med tråkigt. Om arbetet har varit tråkigt under en för lång period, eller om utvecklingsarbetet har stått still alldeles för länge, så vet jag som investeraren att någonting inte står rätt till och jag måste leta rätt på problemet och åtgärda det.

Hur ser en Vanlig Arbetsdag ut?

Den Vanliga Arbetsdagen börjar inofficiellt före klockan 09:00 beroende på veckodag. Anledningen till att jag har valt att ha en inofficiell och officiell arbetsstart är flera. Dels vill jag ha en tydlig skiljelinje mellan arbete och privatliv, för klockan 09:00 är jag inte kontaktbar för arbetsrelaterade ändamål, detsamma gäller efter 17:30 – givetvis finns det undantag.
    Den andra anledningen är att det finns ett antal saker som på ett förberedande plan kraftigt kan höja effektiviteten i arbetet och samtidigt minska stress och därmed stärka den så viktiga psykologiska faktorn inom aktiehandel. Den övergripande och löpande positionshanteringen ses över, vilket i praktiken innebär att tre sammanfattade och definierade grundscenarion för portföljbolagen ses över. Det här innebär i sin tur att jag vet hur jag skall agera givet att de olika grundscenariona inträffar, oftast upp till ett medellångt perspektiv (3 veckor – 3 månader). Jag ser även över någonting som jag kallar för Utvecklingslabbet, vilket kan beskrivas som just ett labb där Affärs- och Analysmodellerna kontinuerligt utvecklas. I Utvecklingslabbet går jag igenom bland annat rådande kvartalsbaserade mål och fokuseringsområden, strategier samt tillhörande kommentarer som finns där för att nå de uppställda målen. Jag utgår dessutom i hög utsträckning från Utvecklingslabbet när jag gör den veckovissa arbetsplaneringen som görs före officiell arbetsstart.
    Det kanske låter som att ovanstående rutin är tidsödande, men så är inte fallet. Eftersom allting finns nedskrivet och eftersom rutinen sker med hög kontinuitet, så går genomgången tämligen fort. Ofta är det de små, men dock så viktiga detaljerna som man behöver påminnas om. Det finns fler saker som görs före den officiella arbetsstarten, men det lämnar jag därhän till en annan blogg.
    Ovanstående rutin generar en av grunderna till en mycket tidseffektiv arbetsdag. Resultat blir att jag inte behöver hålla koll på varken portföljbolagens eller börsernas intradagsutveckling – vilket ofta är oerhört tidskrävande. Det här innebär att jag i sin tur kan lägga all energi på utvecklingsarbete, kunskapsintensivläsning (böcker, fördjupningsartiklar/krönikor), samt givetvis grundläggande nyhetsläsning. Den löpande positionshanteringen sköter bl.a. stop-loss ordarna och om utvecklingen avviker från grundscenariot får jag larm om detta och något av de alternativa scenariona sätts i bruk. Om alla tre scenarion sätts hur spel måste jag på stående fot påbörja ett nytt fundamentalt och/eller teknisk analysarbete.
    Jag tror att många av er känner igen er, i att ständigt följa och behöva uppdatera er om aktiekursens, fondens eller börsens utveckling. Visst är det roligt att följa en akties utveckling, men det finns en stor och dold alternativkostnad. Småsparande day- och swingtraders är tyvärr värst och handlar ofta enbart med känslor, utifrån subjektiva och illusionistiska bedömningar som i bästa fall kan generera en positiv, men ej riskjusterad avkastning under några år. Ta tag i denna alternativkostnad, gör din grundläggande fundamentala och/eller tekniska analys och följ därefter kursutvecklingen – många pysslar tyvärr med motsatsen och erkänner inte för sig själv att de inte har någon nerskriven analys.
 
Okej, nu är det dags att gå vidare! När den officiella arbetsdagen börjar klockan 09:00 påbörjas någonting som jag kallar för Allmän Nyhetsläsning, vilket är ett flyttande begrepp som betyder att utvalda mediakällor som bedöms publicera dagligt återkommande artiklar av intresse läses. Mediakällan kan t ex vara WSJ.com (Wall Street Journal), DI.se eller en blogg. Alla nyheter samlas in med en RSS-läsare (Google Reader). För er som inte är bekanta med RSS-flöden, läs följande Wikipedia-länk eller se videon ”RSS in Plain English”.
    För att förenkla så är innebörden av ordet Artikel i Affärsmodellen DBM jämställt med allt skriftligt material som publiceras i nyhetsväg – allt från krönikor till notiser.
    Eftersom alla artiklar som mediakällorna publicerar inte är tillräckligt intressanta görs en gallring i RSS-läsaren. Artiklarna bedöms efter relevans, vilket även det är ett flyttande begrepp som innebär att artiklar som inte anses tillföra investeraren tillräckligt mycket lämnas därhän. Det räcker många gånger att endast läsa ingressen – en avvägnings görs därför mellan tidsvinst och informationsbortfall.
© tcphotodesign.com
    Den Allmänna Nyhetsläsningen pågår till mellan 11.00 – 12.00 under en Vanlig Arbetsdag. Tidsskillnaden beror på hur mycket utvecklings- och/eller analysarbetet prioriteras i förhållande till nyhetsläsning samt givetvis hur stort nyhetsflödet är under dagen. Under förmiddagen (före 11.00), tas även en kaffepaus och en kortare promenad. Promenaden är ett viktigt verktyg för att minska stress, låta ögonen och hjärnan vila lite och kanske viktigaste av allt – stärka den så viktiga psykologin som jag tycker lite frist luft gör. Under promenaden kan även följande frågor besvaras om det bedöms som nödvändigt:

Frågor från Fundamental Analysis Model (FAM):
   Vad har hänt i Sverige och i omvärlden det senaste dygnet? Svaret skall ha ekonomisk inriktning.
   Vad tror marknadens analytiker, investerare, prognosmakare och den ekonomiska utvecklingen det kommande året?
   Vad tror jag om den ekonomiska utvecklingen det kommande året?
  
Frågor från Technical Analysis Model (TAM):
   Hur beter sig marknaden? Hur reagerar marknad på ny information?
   Hur ser den tekniska bilden av OMX30 ut?
   Hur beskrivs den senaste tidens börsutveckling i media? Och hur beskrivs den kommande,  troliga börsutvecklingen?
   Vad tror jag om de kommande månadernas börsutveckling?


När den Allmänna Nyhetsläsningen är avslutad börjar eftermiddagsarbetet. Som jag tidigare nämnt så varierar det här arbetet, men det är utvecklingsarbete av Affärs- och Analysmodellerna, kontinuerligt analysarbete och utökad läsning som dominerar. Lunch brukar tas i 30-45 minuter vid klockan 13:00. Dagen avslutas med Allmän Nyhetsläsning från klockan 17:00. Angående nyhetsläsningen vill jag tillägga en sak. Efter att jag har läst en artikel ska jag kort tänka igenom vad jag nyss läst och om tid finns ska innehållet i texten analyseras för att skapa en personlig ståndpunkt. Detta är mycket viktigt för att kontinuerligt höja kunskapsnivån och minska stress.

Det finns mycket mer att säga om en Vanlig Arbetsdag, men det får inte plats inom ramen för den här bloggen. Jag välkomnar frågor och funderingar och ser framemot att få återkomma till de andra arbetsdagarna.


Hälsningar,
Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar