måndag 7 juni 2010

Indelning av Arbetsdagar (DBM)

I min affärsmodell, Dynamic Business Model (DBM) finns det en mycket viktigt sektion som behandlar hur en arbetsdag kan och bör se ut. Det kan vara allt ifrån när jag bör äta lunch till vad som händer om jag blir sjuk. Jag kommer att vara så öppen som möjligt, men jag kan inte berätta allting av affärsmässiga skäl och jag ber därför om överseende. Ställ gärna frågor om jag uttrycker mig otydligt.
    För er som inte har läst speciellt mina två första bloggar, så rekommenderar jag er att göra det. Det underlättar läsningen av nedanstående. Länkar finns längst ner i bloggen.

Innan jag går vidare måste jag bara tipsa om ett tal, plus en intervju, med en av mina stora förebilder. Han älskar innerligt att göra produkter som vi som konsumenter i sin tur ofta älskar. Han heter Steve Jobs och behöver nog inte någon ytterligare presentation.  

Steve Jobs’ 2005 Standford Commencement Address, hoppa till 7:30 om ni inte vill lyssna på presentationen:



Arbetsdagarna delas i grunden upp enligt följande:
© lifehack.org

   Vanlig arbetsdag. Är som namnet antyder den vanligaste arbetsdagen och pågår officiellt från klockan 09:00-17:30. De tre största arbetsmomenten är Nyhetsläsning, Utvecklingsarbete och Analysarbete. Majoriteten av Nyhetsläsning sker på förmiddag, medans Utvecklingsarbetet och Analysarbetet sker på eftermiddagen.

   Arbetsdag Flex. Denna arbetsdag innefattar samma arbetsmoment som en Vanlig arbetsdag, skillnaden är att arbetstiden kan spridas på dygnets 24 timmar.

   Rapporterande Portföljbolag. Är en speciell arbetsdag som ofta varierar. Arbetsdagen börjar när rapporten/rapporterna släpps eller klockan 07:00 och slutar när planerat arbete är slutfört eller klockan 17:30.

   Arbetsdag Minimum. Arbetsdagen innefattar alltid nyhetsläsning och den totala arbetstiden får inte understiga 60 minuter. Gör den det, degraderas arbetsdagen till Ledig Dag.

   Semester eller Ledig dag. En arbetsdag som bör bestå av nyhetsläsning. Den totala arbetstiden får inte understiga 40 minuter. Jag som investerare har en möjlighet att avstå från nyhetsläsning i upp till sju dagar, men behöver då gå igenom definierad prenumerationsinformation (alltså vissa nyheter).

   Övertid. När jag arbetar över 8,5 timmar under en arbetsdag.

   Sjukdom. Ett tillstånd som gäller om jag är för sjuk för att arbete Arbetsdag Minimum.


Anledningen till att arbetsdagarna delas och struktureras upp är enkel:

Kontinuiteten och effektiviteten i arbetet höjs, vilket resulterar i en minskad risk för verksamheten. Arbetet bedöms dessutom bli roligare och tryggare!

Lösningen är tyvärr inte lika enkel. I praktiken ställer var och en av de sju ovanstående arbetsindelningar upp olika definierade regler och riktlinjer. Reglerna får inte brytas, de måste följas – utan undantag. Bryts en regel innebär det konsekvenser som jag inte kommer gå in på.
    Riktlinjer är precis som det låter – riktlinjer! De är definierade på ett sådant sätt att de bör följas, när det bedöms generera det bästa utfallet. Riktlinjerna är underförstått mycket mer flexibla än reglerna och bryts riktlinjerna i för stor utsträckning så sänder det ut en signal om att de bör utvecklas.      

Jag kommer gå in mer i detalj på arbetsdagarnas uppdelning i nästa blogg. Ni som läser den här bloggen gäspar säkert över att läsa någonting så tråkigt som Indelnings av arbetsdagar?! Faktum är att en effektiv arbetsdag bedöms för att långsiktigt kunna utveckla en lyckad Affärs- och/eller Analysmodell samt givetvis ett företag!

Nu är det här en inledningsblogg på ämnet Arbetsdagar, men ställ gärna frågor eller kom med tips eller funderingar på hur en arbetsdag ska se ut (givet olika omständigheter).    

Hälsningar,
Mikael


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar