måndag 21 juni 2010

Se två av de absolut bästa investerarna och ekonomerna

Squawk Box (© CNBC.com)





Se tre intervjuer med två av världens bästa och mest intresseväckande ekonomer och investerare.

Men först. Jag har i de två senaste bloggarna skrivit om bland annat Arbetsrutiner. Jag fick några mycket bra och intressanta frågor efter bloggen En djup inblick i Arbetsrutiner (forts.). Jag svarade på frågorna och jag vill passa på att återge allting i sin helhet:

Martin Stenberg frågar:
Får tacka så mycket för tipset Micke! Tänkta höra vilka sidor du har valt att sålla fram för att sedan låta google reader göra sitt?

Svar: Bra fråga, jag hade faktiskt tänkt skriva en enskild blogg framöver, där jag enbart fokuserar på den frågan och diskuterar litegrann runt den. Så för ett mer uttömmande svar får du tyvärr vänta, men så länge kan du gå in på CNBC.com och börja prenumerera (gratis) på deras innehåll. Enligt mig den bästa ekonomi och finansrelaterade nyhetssidan, nyhetskanalen osv. som finns idag. Det krävs dock att du i allmänhet har goda kunskaper i engelska och i synnerhet ett mycket gott ekonomiordföråd.

Killanker frågar:
Hur ser din analys mall ut? Alltså vad går du igenom och vad har du för kriterier innan du köper aktier i ett företag?

Svar: Killanker: Jag har ett antal "analysmallar" jag använder mig av. Såväl fundamentala som tekniska. Det en rad olika kriterier, en av de viktigaste är t.ex. att jag inte får tillämpa teknisk analys på ett företag som jag inte har investerat det jag kallar för "fundamentala pengar" i. Vilket betyder att har jag inte gjort en fundamental analys på ett bolag eller om FA-analysen kom fram till att det här bolaget är jag inte intresserad av, så då får jag inte heller investera "tekniska pengar" i bolaget.

Okej, ovanstående säger nog inte dig så mycket, men jag ska liksom i många andra delar av Affärs- och Analysmodellerna återkomma till din frågeställning, trolitvis blir det i form av en blogg-serie där jag beskriver t.ex. min analysmodell TAM mycket detaljerat. Jag såg att du har börjat bygga en "analysmall", och så länge kan jag rekommendera att du läser mina tidigare bloggar och speciellt om Affärsmodellen DBM. Till exempel "Fördjupa dig i en Affärsmodell”.

Hemsöborna skriver:
Tack för din blogg. Jag ska försöka strukturera upp min dag enligt ditt schema. Förhoppningsvis ska det ge bättre avkastning på mina affärer. Återkommer med utfallet inom en månad. Lyckosam dag till alla !

Svar: Roligt att du tycker strukturen verkar vettig. Kom dock ihåg att det här inte är hela strukturen och att flera viktiga detaljer saknas. Men kanske ännu viktigare - att du anpassar dina arbetsdagar efter dina egna behov och preferenser. Om du arbetar mycket med daytrading fallerar också några nyckelstrategier i mitt arbetsupplägg. Men hör av dig med utfallet, det ska bli roligt :)

Salits frågar:
Jag tycker att din arbetsdag ser bra strukturerad ut och verkar innehålla allt viktigt. Det som förvånar mig är faktiskt att du hinner med allt på den korta tiden. Blir det ingen övrig läsning på kvällen eller annan typ av analys-arbete??

Svar: Jag förstår verkligen att du funderar på hur jag hinner med det jag gör. Tittar jag tillbaka till t.ex. hösten 2008 skulle jag inte heller förstå hur det var möjligt. "Problemet" är att det blir missvisande när man jämför äpplen och päron. Jag ska försöka förklara hur jag resonerar.

Jag försöker driva mitt sparande - mina investeringar och i stor utsträckning hela min privatekonomi som ett företag. Ett investmentbolag grundat på FA och TA kan vi kalla det för. Problemet uppstår vid en jämförelse med den absoluta majoriteten av småsparare, de har ofta ingen grundläggande struktur/strategi som de kontinuerligt investerar efter. Småsparare investerar den största delen av sina pengar efter "psykologiska faktorer" - orationella beslut som inte följs upp. Anledningarna till att småspararna agerar såhär är givetvis många, en av dem är tidsbrist, en annan är okunskap. Det jag vill säga är att det ofta är svårt att jämföra ett företag med en hobbyverksamhet. De flesta företag utvecklar ett effektiviseringstryck som höjer produktiviteten på ett helt annat sätt än hobbyverksamheten.

Jämför vi då min "arbetsdag" mot den traditionella småspararen, så "producerar" jag mer "effektivt lästa minuter", lokaliserar snabbare de mest intressanta nyheterna, producerar snabbare och bättre analyser än småsuparen och dessutom med en bättre kontinuitet och uppföljning. Sammantaget bidrar det här till att jag hinner göra mer och på kortare tid (högre produktivitet).

Angående om jag läser någonting på kvällen: Efter en "Vanlig Arbetsdag" skall jag inte och brukar jag inte läsa ekonomirelaterade nyheter eller liknande. Min erfarenhet säger att det är viktigt att slappna av från arbetet och göra någonting annat. Det förkommer dock perioder där jag ska läsa, även på kvällen. En sådan period kan vara en "Black Swan-period", som t.ex. inträffade 2 veckor under maj. Och det är en period där någonting oväntat inträffar, någonting som kan omvärdera de grundläggande analyserna som jag gör. Då blir det i praktiken nyhetsläsning varvat med analys om vartannat under dygnets vakna timmar.

Slutligen vill jag återkomma till hösten 2008, när finanskrisen härjade som värst. Vid den tidpunkten tycke jag att jag hade kommit långt med Affärs- och Analysmodellerna. Under den hösten läste, analyserade, och utvecklade jag för- och eftermiddag samt kväll. Idag är min bedömning att jag hinner med dubbelt så mycket arbete, på endast för- och eftermiddagen (Vanlig Arbetsdag) - och dessutom är arbetet roligare. Det kallar jag effektivisering. Jag kan bara hoppas att den utvecklingen fortsätter!


Mohammed El-Erian
(© bradabare.com)
Så över till intervjuerna. De är från programmet (morning news and talk program) Squak Box, som CNBC-USA sänder. Jag följer delar av programmet så gott som varje dag och nyhetsankarna Becky Quick, Carl Quintanilla och Joe Kernen är de bästa nyhetsankarna jag har skådat. Mest beroende på deras mycket goda kunskapar inom ekonomi och finans, blandat med mycket bra frågor och följfrågorna samt givetvis en hög kvalitet på gästerna. Jag måste även tillägga att deras naturliga uppträdande framför kamerorna är av absolut högsta profession – oerhört imponerad som ni förstår.

De första två intervjuerna är med Pimco:s (wiki-länk) CEO Mohamed El-Erian som då är chef över detta investment management företag som har tillgångar på över 1 trillion (US $) och är därmed världens största obligationsinvesterare. El-Erian är enligt mig bland de bästa på att förklara aktuella och ofta komplicerade ekonomiska samband med liknelser från vardagen:


Nouriel Roubini 
(© executivo.guarda.pt)
Den tredje intervjun är med Nouriel Roubini (och El-Erian). Roubini, även kallad Doctor Doom, är en 51 årig ekonomi-professor som idag arbetar på NYU (New York University). Enligt mig är han just en Dr. Doom, men Roubinis resonemang grundar sig trots allt på fakta, som han effektivt lyfter fram:

 
Vill ni se mer eller läsa om dessa herrar, så är det bara att söka på YouTube eller Google :)

Kom gärna med förslag på intressanta Nyhetskanaler eller liknande i kommentarsfältet nedan.


På återseende,
Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar