måndag 3 maj 2010

Bloggstart för en ung investerare

Hej och välkomna! Jag hoppas ni kommer att trivas här och att ni blir aktiva och återkommande läsare till en blogg som jag tror kommer att utmärka sig från dagens ekonomi-, finans- och aktiebloggar.

Innan bloggandet tar fart på allvar tänkte jag kort beskriva för er vem jag är och vad jag har tänkt att bloggen ska handla om.

Jag heter Mikael och är 20 år. Jag arbetar idag med långsiktiga investeringar och kortsiktig trading. De långsiktiga investeringarna är baserade på fundamental analys och tradingen (swing och intermediate trading) är baserad på teknisk analys. Detta har varit ett privat heltidsarbete för mig sedan jag avslutade mina gymnasiala studier.
     Intresset för ekonomi och aktier har funnits länge, men det tog fart på allvar när jag var 17 år. Sedan dess har jag varit fast. Jag har läst det mesta jag kommit över om ekonomi, aktier, finans, råvaror etcetera. Under dessa tre år har jag arbetat fram en affärsmodell och två analysmodeller som jag idag tillämpar fullt ut i mitt dagliga arbete.
     Bortsett från det rutinmässiga arbetet, så pågår det idag en större effektiviserings-, förbättrings- och kvalitetssäkringsprocess av den tekniska analysmodellen. Detta utvecklingsarbete beräknas vara klart vid halvårsskiftet.

Vad kommer då bloggen att handla om? Och vad kan ni förvänta er?
Copyright © U.S. Tax International 2007. 
All rights reserved.
Boggen kommer nästan uteslutande att handla om ekonomi och aktier, med inriktning mot fundamental och teknisk analys. Bloggen kommer främst att rikta sig mot människor med ett stort intresse och goda kunskaper inom ekonomi och aktier. Jag bedömer att den här bloggen kommer att utmärka sig från mängden på minst två punkter. Jag kommer dels att berätta om arbetat bakom Affärsmodellen och Analysmodellerna och om hur modellerna är uppbyggda. I mitt aktiva sökande efter bra bloggar har jag inte hittat en blogg som beskriver någon detaljerad investeringsmodell – utan merparten av bloggarna handlar om korta analyser med tillhörande kommentarer. Jag tror tyvärr att de flesta inte har någon genomtänkt modell de följer. Anledningarna till detta är givetvis många och detta får jag återkomna till, men jag hoppas kunna bidra med nya insikter och ökade kunskaper.
     Den andra punkten som kommer att utmärka sig är de fundamentala och tekniska analyserna. Jag bedömer att kvaliteten och bredden på dessa analyser kommer att vara mycket tilltalande. Jag kommer till en början endast att analysera och kommentera ett portföljbolag samt Stockholmsbörsens (OMX30) utveckling. Den första del-analysen av ett portföljbolag kommer att publiceras om någon vecka.   
     Givetvis finns det affärshemligheter som jag inte kommer att berätta om, men jag hoppas och tror att innehållet kommer att bli tillräckligt innehållsrikt ändå.
     Ett av målen med bloggen är att publicera ett inlägg per vecka. De första veckorna lär fler inlägg publiceras. Jag kommer att försöka skriva och publicera inläggen på måndagar. Jag hoppas att jag kan bibehålla en god kontinuitet i mitt bloggande och samtidigt skapa en dialog med er läsare. Jag ska svara på kommentarer och frågor så gott jag kan.
     Jag ser gärna att ni granskar min blogg och mitt arbete ur ett kritiskt perspektiv och ni får med nöje komma med förbättringsförslag.

Jag planerar att skriva nästa blogg på torsdag. Till dess får ni njuta av det härliga vädret, de längre dagarna samt följande citat av en irlänsk författare vid namn George Bernard Shaw:

”Om man lägger alla världens ekonomer efter varandra i en lång rad, så når de ändå inte fram till en gemensam slutsats.”     


På återseende,
Mikael  

Jag tar inget ansvar för de investeringsbeslut som bloggen kan ge upphov till.

2 kommentarer:

  1. Skall bli riktigt intressant att läsa fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. Hemsk bakgrund. Går ju inte att läsa vad som står pga alla pennies.

    SvaraRadera