torsdag 6 maj 2010

DBM - En dynamisk affärsmodell

För nya läsare som inte läst det första blogginlägget, så rekommenderar jag att ni först läser det.

Idag tänkte jag göra en övergripande introduktion av min affärsmodell och mina analysmodeller, där tyngdpunkten hamnar på beskrivningen av affärsmodellen. Jag tänkte dock först berätta lite om det arbete och de tankegångar som ligger bakom modellerna.

När jag började intressera mig för ekonomi och aktier på allvar, så insåg jag snabbt att om jag ville lyckas långsiktigt måste jag följa någon typ av strategi. Det går inte att i det långa loppet göra som den absoluta merparten av alla småsparare – spekulera. För det är just det jag anser att de flesta gör genom att kanske följa aktiekursen dagligen, anteckna lite tankegångar och investeringsråd, samt att i bästa fall läsa samtliga sidor i företagets årsredovisning. Småsparare tenderar att vara bäst på att söka bekräftelse på sina positiva teorier och tankegångar och så länge aktieportföljen stiger i värde, så är spekulanten nöjd och belåten. För att lyckas bättre än småspararen krävs en mycket mer sofistikerad strategi - en affärsmodell.

Arbetet med att utveckla en affärsmodell påbörjades. Affärsmodellen fick namnet Dynamic Business Model, som förkortas till DBM. Ur affärsmodellen växte snabbt två analysmodeller fram som sedan separerades från affärsmodellen, när det ansågs förenkla och höja effektiviteten på analysarbetet. Den tekniska analysmodellen fick namnet Technical Analysis Model (TAM) och den fundamentala analysmodellen fick namnet Fundamental Analysis Model (FAM). Modellnamnen kan tyckas tråkiga, men beskriver trots allt innehållet på ett bra sätt. Jag kommer hädanefter att använda förkortningarna för de olika modellerna. Analysmodellerna lämnar jag därhän så länge.
    DBM är alltså en affärsmodell som beskriver övergripande affärsidé, mål, strategier, regler, riktlinjer och så vidare. DBM arbetar dynamiskt med analysmodellerna FAM och TAM – sammanför och sammanställer. Detta innebär att DBM bland annat för samman de olika analysslutsatserna som FAM och TAM genererar, till en slutgiltig affärsrekommendation. Affärsmodellen ställer även upp rutiner av olika slag. Allt från hur en Vanlig Arbetsdag skall se ut till vilket arbete som skall utföras varje kvartal. DBM kan helt enkelt jämställas med ett centralt dokument som beskriver hur jag skulle bedriva ett privat företag som investerare.

Några av er funderar säkert över ordvalet Dynamic eller Dynamisk i affärsmodellsnamnet. Dynamic är ett av de viktigaste nyckelorden i affärsmodellen och beskriver ett beteende eller ett arbetssätt som jag tycker är oerhört kraftfullt. Jag ska försöka förklara varför.
    Vi lever idag i en föränderlig värld. Människan förändras. Jorden förändras. Ekonomins funktionssätt förändras, och ekonomer, investerares och traders affärs- och analysmodeller förändras. En modell som fungerar bra idag, behöver nödvändigviss inte fungera lika bra imorgon. Detta måste varje professionell investerare eller trader förhålla sig till. Med anledning av ovanstående resonemang så skall affärsmodellen (DBM) vara kort- och långsiktigt dynamiskt anpassningsbar, vilket i klartext betyder att affärsmodellen skall ställa upp flexibla ramar som tillåter förändring inom affärsmodellen. Den yttre ramen hålls upp av fastställda, utvärderade och solida regler. De inre ramarna däremot, som är styrda av riktlinjer, är kortsiktigt flexibla och tillåts variera inom den yttre ramen. Den yttre ramen är långsiktigt dynamisk, vilket innebär att regler endast skall beröras av större förändringar i omvärlden, portföljbolaget eller liknande.

Nu till en kort beskrivningen av de båda analysmodellerna FAM och TAM.
    FAM är alltså den fundamentala analysmodellen, som beskriver hur jag ska analyserna ett företag utifrån kända fundamentala faktorer. Det kan vara grundläggande fundamental analys, som att studera företagets affärsmodell, resultat- och balansräkning till att i detalj göra en jämförelseanalys mellan två liknande företag, där analysen inriktar sig på personalkostnader och personalstrukturer. En mycket viktig och mer abstrakt pusselbit i den fundamentala analysen är att jag som investerare måste tro på bolaget, att jag har förtroende för de största aktieägarna och att jag samtidigt litar på företagets operativa personal.
    TAM är som sagt den tekniska analysmodellen, där jag enkelt uttryckt studerar historiska kursmönster, olika indikatorer och verktyg för att på ett så tillförlitigt sätt som möjligt prognostisera en framtida kursrörelse. TAM är liksom FAM uppbyggd av många olika analyssteg, som jag får återkomma till i en senare blogg.

Tills nästa blogginlägg publiceras får ni reflektera över nedanstående klockrena citat.
    Samtliga investerare måste också överväga om vi använder rätt strategi vid våra investeringsbeslut – annars kanske våra grafer och diagram snart liknar Greklands (se bild).

Klicka på bilden för större bild.
”En ekonom är en person som känner priset på allt men inte vet värdet på något.”
Oscar Wilde, engelsk författare


Ha det bra så länge,
Mikael 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar