onsdag 19 maj 2010

Strategier för Affärsmodellen

Detta är en fortsättning på bloggen ”Fördjupa dig i en Affärsmodell” som publicerades den 2010-05-17. Du kan även läsa den på Redeye.se:


Jag kommer presentera ett antal strategiska nyckelord och fraser som beskriver områden som jag som investerare ska prioritera vid utvecklingen av affärsmodellen.  Det här är alltså mina mest grundläggande strategier som ska hjälpa mig som investerare att uppnå uppställda mål och visioner.
     Jag utvecklar gärna punkterna nedan ytterligare – i den mån det är möjligt – ställ bara en fråga i diskussionsfältet!

Jyees89.blogg.se
·         Utvecklas och ha roligt. Att utvecklas som person och att känna att det är roligt att arbeta skall gå före hårt arbete och suget efter att tjäna mer pengar. Givetvis förekommer det tunga perioder, men dessa perioder skall minimeras, vändas till det positiva och i framtiden undvikas genom analys och utvärdering. Detta medför långsiktigt bättre resultat och stärker företagskulturen.

·         Kontinuerlig utveckling, förbättring och effektivisering.

·         Anpassningsbar, dynamisk, flexibel, snabb och kvalitetssäkrad utveckling.

        I en värld under ständig förändring och konkurrens är dessa två ovanstående punkter mycket viktiga för att stärka företaget. Utveckling ska ske på många olika plan. Nya tankesätt, metoder och verktyg ska utvecklas och implementeras. Därför ska innovativt tänkande uppmuntras på alla plan.

·         Nuvarande metoder och verktyg ska förbättras genom utveckling och optimering. Effektiviseringar och förenklingar av affärsmodellerna skall göras samtidigt som kvaliteten behålls eller förbättras. En affärsmodell under effektiviseringstryck och med bibehållen kvalitet hjälper till att säkerställa ett innovativt tankesätt. Detta ska resultera i snabbare och bättre hantering av ny information, snabbare analysprocess och i slutändan ett bättre resultat.

·         Affärsmodellen skall även var kort- och långsiktigt dynamisk och anpassningsbar, vilket betyder att affärsmodellen ska ställa upp flexibla ramar som tillåter förändring inom affärsmodellen. Den yttre ramen hålls upp av fastställda, utvärderade och solida regler. De inre ramarna däremot, som är styrda av riktlinjer, är kortsiktigt flexibla och tillåts variera inom den yttre ramen. Den yttre ramen är långsiktigt dynamisk, vilket innebär att regler endast skall beröras av större förändringar i omvärlden, företaget eller liknande.

·         Riskmedvetenhet. Att ständigt analysera och utvärdera olika typer av risker är mycket viktigt. Det är så kapital, förtroende och välfärd byggs.  Därför ska risk betonas och återkommas till ofta i affärsmodellen, såväl under optimistiska som pessimistiska marknadsfaser.

·         Psykologi. Marknadens psykologi styr i stor utsträckning börsutvecklingen på kort sikt och påverkar även andra samhällsaktörer. Analys av marknadens psykologi är därför ett kraftigt verktyg som ofta underskattas av såväl undertecknad som av marknadsaktörer. För att en analys av marknadens psykologi skall bli lyckad, krävs det först att investeraren behärskar sin egen.

·         Målmedvetenhet och utvärdering. Att sträva efter uppställda – tydliga och bra mål – som senare utvärderas, är en oerhört viktig del för kontinuerlig utveckling och resultatförbättring. Därför bör mål implementeras på olika nivåer i affärsmodellen. Målen ska dessutom vara lätta att förstå och fortlöpande utvärderas och förfinas. Ett bra system för utvärdering av verktyg, metoder och så vidare är ytterligare ett kraftfullt och nödvändigt redskap

·         Företagskultur, känsla av samhörighet. Att skapa stark och flexibel företagskultur som grundas på en stark samhörighet, längtan efter att jobba och utvecklas hjälper företaget att bygga en solid grund. Det är bevisat att en bra och stark företagskultur i längden vinner mot strategi i övrigt.

·         Kompetensutveckling. Att öka kompetensen är ett kort- men främst långsiktigt sätt att stärka sin position och förbättra det slutgiltiga resultatet.
Förtroende (micco.se)

·         Förtroende. Att skapa ett långsiktigt brett och starkt förtroende skapar många möjligheter som på kort- men främst lång sikt genererar värdeskapande i enlighet med visionen.

·         Drivkraft. Vikten av att känna en positiv drivkraft i sitt arbete är alltför ofta underskattad. Drivkraften ska komma från flera håll. Att arbetet är roligt, stimulerande, utvecklande, lönsamt och så vidare. Det viktiga är att inte tappa drivkraften under längre perioder eller att bli beroende av ett fåtal drivkrafter. Dessa perioder skall minimeras, analyseras och utvärderas samt i framtiden undvikas.



Jag vill passa på att poängtera att allt jag skriver på bloggen är fritt att använda för eget bruk. Jag tror starkt på att dela med sig av information, kunskap, insikter, erfarenhet, tankegångar osv! Dessutom till en merkostnad av noll kronor. Denna möjlighet har inte funnits i speciellt många år. Passar därför på att redan nu tacka Redeye.se för denna möjlighet – tack!
    Jag tar dock inte något som helst ansvar för de beslut, investeringar och resultat som innehållet kan ge upphov till!


Idag vill jag avsluta bloggen med någonting helt annat än ovanstående.
Idag är jag riktigt glad, trots att börsen är ner kraftigt! Solen skiner, sommaren är här, aktieportföljen känns rätt riskbalanserad och jag har just skrivet en fantastisk blogg som enligt min mening tillför någonting här på Redeye. Jag känner mig som en riktig optimist idag. Problemet är att jag har träffat på den här känslan förut. Jag anser mig själv som en realistisk optimist i grunden, men idag ligger jag klar över genomsnittsoptimismen – varningssignal! Enligt min erfarenhet och enligt DBM resulterar detta tillstånd ofta i felkalkylerade risker.


Vad är då lösningen?
Jo, en av lösningarna är att sätta sig ner i lugn och ro och titta på en av mina favorit pessimister – Peter Schiff. En amerikan som förutspådde dagens finanskris. Han är oerhört duktig och baserar sina påståenden nästan uteslutande på fakta. Han sniffar upp riskhärdar mycket snabbt och förklarar det mesta mycket övergripande och tydligt. Jag följer honom på YouTube och ni kan prenumerera på hans videoflöde The Schiff Report.
     Efter att ha lyssnat på Schiff ett tag och efter att jag själv har tagit ställning till hans påståenden kan jag gå tillbaka till t ex riskanalysen av portföljen och se om min inställning till den tagna risken har förändrats. Idag förändrades inte risken, vilket är ett gott betyg!

Hörs igen på måndag,
Mikael 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar