måndag 17 maj 2010

Fördjupa dig i en Affärsmodell

Om ni inte har läst mina två första blogginlägg, så rekommenderar jag att ni läser de innan fortsatt läsning:

Idag tänkte jag återvända till min affärsmodell (DBM). Jag tänker beskriva delar ur affärsmodellen, såsom Affärsidén, grundläggande Mål och Vision samt en del Nyckelstrategier. Är det någonting som beskrivs otydligt eller så, så ställ gärna en fråga.

Vi börjar med Affärsidén. Affärsidén är att investera i företag baserat på fundamental analys och att genom kompletterande teknisk analys samt kontinuerligt utvecklingsarbete skapa ett substantiellt och långsiktigt mervärde i form av ökat kapital och ökad kunskap.
    För en del kanske Affärsidén upplevs som lite diffus och otydligt, men för mig är Affärsidén själva kärnan i mitt dagliga arbete – allt jag gör skall rymmas inom denna idé.
    Den fundamentala analysen lägger alltid grunden till en investering. Jag ska till exempel tro på bolaget och dess ledning samt större aktieägare. Jag ska förstå hur bolaget tjänar pengar och förstå bolagets affärsidé osv. Får jag inte investera i ett företag enligt den fundamentala analysmodellen (FAM), så får jag inte heller spekulera i aktiens utveckling genom teknisk analys. Detta innebär alltså att jag tycker fundamental analys är viktigare i ett långtsiktigt perspektiv. Den tekniska analysen är dock ett oerhört effektivt och användbart verktyg när den hanteras rätt. Sedan jag började med företagsinvesteringar och aktietrading, så är det tradingen i de fundamentalt utvalda bolagen som har genererat absolut bäst avkastning. Detta är givetvis oerhört intressant och det är någonting som jag kommer återkomma till.
      
Copyright © tlcc-business-school
Huvudmålet med mitt arbete är följande. Målet är att genom ett disciplinerat, utvecklande, roligt, mål- och riskmedvetet arbete prestera en riskavvägd avkastning som överstiger OMX30 med 10 procentenheter på årsbasis. På lång sikt (10-20 år) skall arbetet ge en positiv effekt på samhället i stort.
    Här vill jag kort utveckla två saker. Notera att det är den riskavvägda avkastningen som ska överstiga OMX30:s utveckling med 10 procentenheter. Det här innebär alltså att jag i mitt arbete måste bedöma hur mycket risk jag utsätter mig för i förhållande till OMX30. Utsätter jag mig under ett år för dubbelt så stor genomsnittlig risk i förhållande till OMX30, så måste jag något förenklat uppnå en avkastning som är överstiger OMX30 med 20 procentenheter. Detta handlar givetvis om mycket svåra bedömningar och analyser, men bedöms långsiktigt vara mycket viktigt för säkra en god avkastning till lämplig risk.
    Den andra saken jag vill utveckla är att arbetet ska ge en positiv effekt på samhället i stort. Detta innebär att jag vill bidra till ett bättre samhälle genom att främst investera i och utveckla företag. Lyckas jag med den uppgiften kommer företagen växa, skatteintäkterna till kommun och stat kommer öka och fler människor kommer att få arbete och så vidare.

Innan jag går vidare till Visionen vill jag bara reda ut hur jag definierar Mål och Vision inom ramen för ekonomi:
    Ett mål kan inneha olika karaktär, det kan vara till exempel lång- eller kortsiktigt. Alla mål har dock tre saker gemensamt. Målen ska vara tidsbundna, realistiska och för den bestämda tidsperioden – mätbara.  
    Vision är ett framtida tillstånd som jag vill uppnå. Visionen skall vara realistisk och långsiktigt mätbar, men behöver ej vara tidsbunden.

Visionen är då följande. Visionen är att skapa ett företag med en av världens mest framgångsrika affärsmodeller för värdeskapande inom kapital, kunskap och välfärd.
     Visionen kan också beskrivas som en förlängning av Huvudmålet. Jag förstår om många av er tycker Visionen låter högfärdig eller orimlig, men Visionen är någonting som jag verkligen vill och tänker sträva efter – och eftersom den är möjlig att uppnå, så ser jag inga hinder att inte försöka?

Jag ser en risk för att bloggen kommer bli lite väl lång om jag börjar beskriva Strategierna, så jag återkommer till dem imorgon istället. Jag vill dock avsluta med att säga att ovanstående Affärsidé, Mål och Vision utvärderas på kvartalsbasis. Tappar jag till exempel förtroendet för Affärsidén, så måste Affärsidén givetvis revideras.

Hälsningar,
Mikael 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar